Als je aansluit op wat een kind al wel kan, kun je dit, stapje voor stapje, steeds verder uitbreiden.
Het gaat erom dat het kind plezier ervaart in het leren, aan doelen werkt die zijn afgestemd op zijn of haar niveau, en zo succeservaringen opdoet. Dit bouwt het zelfvertrouwen van het kind op.
Dit zien we ook met Logan gebeuren. Zijn wereldje wordt steeds groter. Hij zet steeds een stapje verder. Hij kent nu bijvoorbeeld een hoop van zijn klasgenootjes bij naam. Lijkt iets heel normaals toch? Voor Logan was dat echter een enorme mijlpaal.
It was a small step for mankind, but a HUGE step for Logan.
Vanaf dat moment is Logan op sociaal gebied alleen maar verder gegroeid. In de klas, en ook daarbuiten zoekt hij steeds meer zijn vriendjes op, waarbij hij steeds vaker zelf het eerste contact maak. Het begint echter allemaal bij zoiets simpels als het bij naam noemen van een klasgenootje.
In deze maatschappij moeten kinderen vanaf een steeds jongere leeftijd al steeds meer presteren. Goed scoren op toetsen, in de selectie van de sportclub moeten zien te komen, op een hoog niveau aan de middelbare school deelnemen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar laten we alsjeblieft niet uit het oog verliezen wat voor een (voor hen) enorme stappen de kinderen van wie de ontwikkeling net iets anders verloopt iedere dag zeggen.